Home Ukončené realizace Socha J.Žižky na Vítkově Průběh restaurování J.Žižky Restaurátorský záměr

Restaurátorský záměr

 
 

Restaurátorský záměr na sochu J. Žižky byl vypracován na základě provedeného destruktivního restaurátorského průzkumu a v souladu se zjištěnými skutečnostmi a závěry vyplývajícími ze zprávy.


Zpracoval: Ivan Houska


Na Buštěhradě dne 30. 6. 2010



Základní dělení postupu restaurátorských prací:

1. Výměna spojovacího materiálu.
2. Tmelení vybraných spojů.
3. Demontáž částí sochy.
4. Opravy defektů bronzového pláště v ploše jednotlivých dílů.
5. Uzavření všech provedených sond.
6. Zavaření montýrek na nohách koně
7. Revize ostatních svárů a spár na montýrkách sochy.
8. Vyhodnocení zaměření, tvorba 3 D modelu, vyhodnocení měření a řezy dle požadavku statika.
9. Statický projekt na nové vnitřní výztuhy z korozivzdorné oceli, které přenesou část zatížení bronzového pláště do železobetonového rámu uvnitř sochy. Statický projekt na novou konstrukci z korozivzdorné oceli pro zavěšení ocasu.
10. Výroba nových výztuh a konstrukce zavěšení ocasu z korozivzdorné ocele
11. Restaurování bronzového plintu. Úpravy vnitřního prostoru dutiny plintu, odtok vody, hydroizolace.
12. Úprava vnitřního klima sochy – odvětrání.
13. Revize uzemnění sochy.
14. Vyřešení izolace v přechodovém místě betonu do bronzu v nohách koně. Vybourání slabé vrstvy betonu v prsou koně mezi předníma nohama.
15. Sanace vnitřní betonové konstrukce a ošetření povrchu betonu přípravkem snižujícím jeho karbonataci.
16. Restaurování povrchu bronzu.
17. Restaurování kamenné architektury pomníku.

Jednotlivé postupy:

1) Výměna spojovacího materiálu

Prostorová tuhost bronzového pláště je přímo závislá na pevnosti jednotlivých šroubových spojů. Mosazné šrouby nesplňují pevnost v tahu a přemrzáním křehnou. Železné šrouby dříve či později zkorodují. Samozřejmě, že všechny šrouby nejsou v současné době zcela zkorodované, ale když vyměníme všechny šrouby za korozivzdorné, zabezpečíme tím pevnost a celistvost sochy na sto i více let. Životnost bronzové sochy s ohledem na korozní úbytky je více než 5000 let. Jestliže zajistíme její spoje dostatečně pevně nekorodujícím materiálem, pak příští generace budou jednou muset řešit pouze její železobetonovou konstrukci.
Výměna šroubů není snadná a musí být prováděna postupně tak, aby nedošlo k uvolnění a otevření spoje. Odhadovaný počet šroubů je kolem 5000 ks. Tento počet bude samozřejmě upřesněn.


2) Tmelení vybraných spojů

Tmelit zevnitř všechny spoje, nemá význam, ba dokonce to může být někdy na škodu, protože při průniku vody z venku přes zatemovaný spoj, může vnitřní tmelení uzavřít vodu ve spoji. Tmelit se proto budou pouze vnitřní spodní spoje jednosložkovým, stále pružným tmelem Lukopren.

3) Demontáž částí sochy

Socha byla při montáži sestavovaná z větších celků, které byly smontovány na zemi, vyzvednuty jeřábem a připojeny k soše. Proto bude nutné demontovat některé části, aby mohly být vyměněny šrouby i v nedostupných místech. Jedná se o nohy jezdce, ruce (možná nebude nutné) a ocas. Dále bude demontován meč a hlava J. Žižky. Po demontáži hlavy bude vyřešen a navržen způsob horního odvětrání sochy. Nejsložitější bude demontáž ocasu, jehož předpokládaná váha je 1,5 tuny. Pro jeho demontáž musíme přistavět k zadní části lešení ještě jednu nosnou věž. V průzkumové zprávě je snímek z vnitřku ocasu, na kterém je zřetelně vidět, že šrouby na montýrkách, kde stojí voda, jsou zkorodované. Konstrukční zavěšení ocasu bude vyrobeno z korozivzdorné oceli.

4) Opravy defektů bronzového pláště v ploše jednotlivých dílů

Defekty bronzového pláště v plochách jednotlivých dílů rozlišuji na praskliny a většinou původní záplaty. Jenom na nohách koně je 27 prasklin a 17 záplat. Na těle koně a na jezdci je jich už jen několik. Domnívám se, že všechny tyto defekty jsou způsobeny vadami odlitku. Praskliny a záplaty na nohách, které jsou vyplněny betonem, jsou opticky zvýrazněny světlými vápennými výluhy. K jednotlivým defektům bude přistupováno individuálně. Defekty na nohách zavaříme, popřípadě vysadíme tu část, která bude natolik zeslabená, že nepůjde zavařit. Defekty na bronzovém plášti, kde není beton mohou být i vysazeny, nýtovány, šroubovány a temovány.


5) Uzavření všech provedených sond

Sejným způsobem, tedy zavařením, budou uzavřeny všechny otevřené sondy na nohách koně. Po zavaření budou spoje zaciselovány a zapatinovány.




6) Zavaření montýrek na nohách koně

Protože nemůžeme vyměnit šrouby na montýrkách nohou, které jsou vyplněné betonem, zavaříme bronzem všechny spoje až po vylití betonem. Vytvoříme sice z nohy kompaktní bronzový sloup, ale nohy plné betonu jsou stejně nerozebíratelné jinak, než že se rozřežou vedle montýrek. Sváry, které byly doposud provedeny na soše, sice popraskaly, ale jsem přesvědčen o tom, že příčinou praskání starých svárů je zastaralá technologie sváření a povrchové sváry. Svářet budeme technologií TIG pod ochrannou vrstvou inertního plynu. Sváry musí být postupně vrstveny a temovány tak, aby se uvolnilo pnutí. Je to poměrně pracné a složitější o to, že se budou všechny sváry provádět na místě v polohách daných umístěním spoje na soše.

7) Revize ostatních svárů a spár na montýrkách sochy

Na soše jsou, kromě nohou koně, ještě další sváry na montýrkách. Týká se to plintu, který je řešen samostatně a těla koně. Některé z těchto svárů jsou již zase popraskané. Spáry na montýrkách vznikají pravděpodobně dynamickými pohyby sochy vlivem tepelné roztažnosti materiálu. Opravy těchto defektů jsou možné svářením, temováním, nebo kombinací těchto dvou technologií. To znamená, že se provede bodový průvar, a okolí se zatemuje.


8) Vyhodnocení zaměření

Výstupy zaměření se nadále zpracovávají. Ze všech tří výstupů zaměření geodetického, fotogrammetrického a skenování se skládá 3D model. Pro další statické výpočty budou nohy „nařezány“ po cca 30ti cm jako na tomografu. Další řezy budou vedeny tělem koně a železobetonovým rámem konstrukce tak, aby se daly vyprojektovat nové výztuhy z korozivzdorné oceli a zavěšení ocasu.


9) Statický projekt

Statický projekt na výztuhy z korozivzdorné oceli, které vynesou část váhy bronzového pláště do železobetonové konstrukce sochy. Projekt nové konstrukce zavěšení ocasu.






10) Výroba nových výztuh a konstrukce zavěšení ocasu

Podle statického projektu budou vyrobeny nové podpůrné výztuhy z korozivzdorné ocele, které vynesou část váhy bronzového pláště do vnitřního železobetonového rámu konstrukce a sníží tak tlak do nohou koně. Obdobně bude vyrobena nová nerezová konstrukce pro zavěšení ocasu.


11) Restaurování bronzového plintu

Všechny staré sváry na montýrkách plintu budou přebroušeny, převařeny, zaciselovány a zpatinovány. Střední díly kolem přístupového otvoru budou vyheverovány tak, aby nedocházelo k zatékání do plintu. Popřípadě bude montýrka u otvoru posílena přídavným profilem z korozivzdorné oceli. Vnitřní prostor dutiny plintu bude sanován a ošetřen proti karbonataci betonu. Staré tmely pod okrajem plintu budou odstraněny. Měděný parapet bude opraven, popřípadě upraven tak, aby odváděl srážkovou i kondenzovanou vodu. Do prostoru mezi bronzovým plintem a betonem bude aplikován hydroizolační nátěr.


12) Úprava vnitřního klima sochy

Po demontáži hlavy bude po konzultaci s klimatology navrženo a realizováno odvětrání sochy. Otvory pro odvětrání musí být dostatečně velké, aby vznikl tzv. komínový efekt, zároveň by se neměly pohledově uplatňovat a musí zabránit vniknutí ptáků do sochy.




13) Revize uzemnění sochy

Socha je zemněná ze všech čtyř noh koně. Bude provedena revize a odstraněny případné nedostatky.


14) Izolace přechodového místa mezi bronzem a betonem

Mezi železobetonovými pilíři předních nohou jsou prsa koně vylity betonem ve slabé vrstvě. Při řešení dostatečné izolace styku betonu a bronzu v nohách bude tato slabá vrstva betonu z prsou odstraněna. Návrh řešení tohoto problému bude teprve předložen


15) Sanace vnitřní železobetonové konstrukce

Vnitřní železobetonová konstrukce bude sanována a ošetřena tak, aby byla snížena její karbonatace.


16) Restaurování povrchu bronzu

Celý povrch sochy bude překracován jemnými mosaznými kartáči a konzervován včelím voskem s následným zaleštěním povrchu. Před tím budou muset být ošetřena místa starých retuší grafitem. Mastný grafit zatřený do povrchu bronzu neumožní vývin přirozené patiny. Na odstranění těchto grafitových retuší budou provedeny zkoušky chemicko-mechanickou cestou. Přebroušené a přeciselované sváry budou patinovány na bázi polysulfidů do tmava, nebo do zelena, podle okolní patiny.


17) Restaurování kamenné architektury pomníku

Sokl bude zbaven depozit a bude potlačeno zabarvení od oxidů kovů, které je zapito hluboce do hmoty materiálu a ani například pískování, které odstraní nepatrnou vrstvu kamene nedokáže toto zcela odstranit. V tomto případě, bude nutné kombinovat jak chemické čištění, tak i abrasivní, například již zmíněné pískování. Barevnost kamene by měla korespondovat s povrchem v nedávné době opravené budovy památníku. Z tohoto důvodu bude nutné místy použít i barevnou retuš k potlačení nejvýraznějších skvrn. Mírné budou ponechány obdobně jako na ostatních plochách památníku. Na závěr bude provedena povrchová úprava obdobná jako na ostatních plochách a to je zvýraznění struktury kamene a překrytí povrchovou ochranou proti grafiti.